Trend 05

Platform Renegades

Flykten från de stora plattformarna

Under 2018 fick vi lära oss att vi inte är kunder hos de stora teknikjättarna – nej, vi är själva produkten. Vi kommer att se ett ökat missnöje och höjda krav på transparens kring hur algoritmerna försöker kontrollera vårt beteende i sociala medier. De som tidigare lidit av FOMO, Fear Of Missing Out, tilltalas kanske framöver av JOMO: Joy Of Missing Out.

 
 

Skandalerna avlöste varandra under förra året och misstron mot plattformarna växte. Techlash var ett faktum. I sammanhanget har också hörts ramaskrin från småföretagare på Instagram som får sin affär sänkt av annonseringskrav och feed-algoritmen. Men lugn, det kommer nya lösningar på allt. Business as usual gäller trots allt.

Nu höjs rösterna för att det verkligen ska gå att ångra sig och ändra i sitt flöde i efterhand i sociala medier. Att få bli bortglömd kan för vissa låta rysligt men är sannolikt ett kommande krav på en rättighet.

Silicon Valley-cheferna låter inte sina barn använda sociala plattformar undrar du också varför? Boken ”Tio skäl att genast radera dina sociala medier” släpptes av Jaron Lanier 2018. Följden blir att det börjar uppstå vakuum när plattformarna inte längre kontrollerar tillgången till konsumenterna.

Efter kända hackerattacker som Wannacry och den uppmärksammade Cambridge Analytica-skandalen på Facebook har närmare hälften av svenskarna påverkats när det gäller vilken information man delar och sparar. 

De senaste åren har det blivit fint att gå på ”Instagram hiatus” och ta en digital detox-kur. 

För dem som ändå väljer att stanna på de sociala plattformarna tilltalas man kanske av att göra en ”Seetox”, med andra ord, att rensa bort alla appar och flöden från sin mobil som bidrar till känslan av otillräcklighet  och depp. 

För mediehusen blir uppgiften att komma på hur de ska ta hand om avfällingarna som vill lämna sociala medier. Människor kommer att finna nya vägar för att hitta information, kunskap och underhållning.  Vi kommer inte att stänga av. Vi älskar utveckling och vill prova nytt.

 
Stocksy_txp722ffd75U6I200_Medium_684642.jpg