Trend 02

More Than Food

Mer än mat

Mat har blivit en megatrend. Vi är vad vi äter, inte bara ur ett hälsoperspektiv. Mat har blivit även ett miljömässigt ställningstagande. Livsmedelsproducenterna har tvingats tänka om kring sin affär, en av världens största ekonomier och med störst påverkan på vår planet. De företag som erbjuder klimatsmarta produkter och tjänster har framtiden för sig.

 
 

Maten är en lika central fråga för hållbar utveckling som fossila energikällor. Vår mat är den enskilt största utsläppskällan för växthusgas, användaren av färskvatten och den största orsaken till övergödning. Det krävs omställning på våra tallrikar. Under 2019 går mat- och dryckeskonsumtionen mot en minskning, då vi blir allt mer klimat- och hälsomedvetna. 

Ytterst handlar hänsynen till miljön om att vi behöver konsumera mindre.

2019 blir köttets år såtillvida att vi börjat tänka bort det ur menyn. Labbköttet ligger på hyllorna i nästa högkonjunktur om priset pressas. Men är det miljövänligt? Och är de massproducerade veganalternativen till den klassiska burgaren verkligen hälsosamma? 2018 minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad. 

Precisions-jordbruket får nya verktyg med hjälp av AI. Växtsjukdomar och ogräs kan räkna med en fiende i den nya tekniken när jordhälsa är viktigt för att planetens plantor ska må bra.

Förpackningsbranschen tänker om. Den första ätbara vattenförpackningen har presenterats i form av en gelébubbla. Och man får sina nuggets serverade i en örtsmakande kartong av havre. Matställen och kaféer kommer sannolikt framöver också att välkomna att du har med egen kopp eller mattermos. Brittiska Marks & Spencer har i projektet ”Thin Air” minskat mängden luft i chipspåsarna och därmed materialåtgången med mer än en tredjedel. Utmaningarna är stora när ett ökat sug efter snacks och mat to-go löper parallellt med behovet att spara in på förpackningar. Trenden går mot en enorm produktutveckling i det allra minsta segmentet, upp till 50 gram.

Ambitionen att anpassa maten till ditt DNA är här. Efter tarmens och hjärnans välmående kommer nu intresset för andra organ som ska främjas av koständringar. En del säger att vårt nästa fokus hamnar på levern. Vi börjar prata om clean meat, clean milk, clean fish och clean eating. Minskad alkoholkonsumtion bland unga triggar produktutvecklingen och vi får se allt fler alkoholfria alternativ.

Vertikalodlarna blir en ny yrkesgrupp och kommer att behövas i takt med att världens befolkning ökar och urbaniseras. Bin är nödvändiga för odlingar och bikupor byggs redan på hustaken i våra städer. Men vi kommer också att intressera oss allt mer för bin tack vare deras förmåga att producera superfood och främja både vår hälsa och skönhet. Vi kommer också i större utsträckning att stöta på hampaoljan i både mat och skönhetsprodukter.

Mycket innovation i livsmedelsindustrin kommer den närmaste tiden att surra kring smaker och hälsa. I ett laboratorium har det smarta kaffet sett dagens ljus. Det är företaget Atomo som har löst hur man härmar den molekylära strukturen i kaffebönan.

 
Stocksy_txp722ffd75U6I200_Medium_2092487.jpg